seo dersleri

Protein Tozu Kullanımı – Protein Tozu Nasıl Kullanılır?

Protein tozu kullanarak antrenmanlar sırasında vücudu için gerekli enerjiyi sağlamak, performansını arttırmak, yağsız kas kitlesinin oluşumunu hızlandırmak ve aynı zamanda kas kaybını önlemek isteyen kişilerin dikkatli olmaları gerekir. Protein tozu kullanımı miktarının dikkatle hesaplanması ve kişinin ihtiyacından fazla protein tüketmemesi önemlidir.

Normalde protein içeren gıdalara ek olarak alınması gereken protein tozu takviyelerinin, birçok yararı olduğu gibi yanlış kullanılırsa; kusma, bulantı, kilo alma, hormonal değişiklik, böbrek ve karaciğer yetmezliği gibi yan etkileri de olduğu bilinmektedir. Bu nedenle protein tozu kullanılmadan önce kişilerin ilk yapması gereken günlük protein ihtiyaçlarını belirlemektir.

Protein Tozu Kullanımı

Protein tozu kullanımına başlamadan önce kişilerin günlük protein gereksinimini belirlemeleri ve sonrasında gıdalar aracılığı ile günlük tükettikleri protein miktarını da hesaba katmaları gerekmektedir. Böylece amaçlarına en doğru şekilde ulaşmak için sağlıklı bir strateji belirlemiş olurlar.

Protein Gereksinimi Öğrenilmelidir: Herkesin cinsiyetine, yaşına ve aktivite seviyesine göre günlük protein ihtiyacı farklıdır. Hareketsiz bir kişi için ağırlığının her bir kilogramı için 0,8 g protein tüketimi yeterliyken aktivite seviyesi yüksek kişiler için bu ortan 1,5-2 grama kadar yükselebilir. Protein eksikliği kadar fazlasının da sorun olacağı gerçeğinden yola çıkarak sporcuların ağırlıklarına ve hareket yoğunluklarına göre göre bu ihtiyaçlarını hesaplaması gerekir. 

Tüketilen Besinlerin İçerdiği Protein Miktarları Dikkate Alınmalıdır: Protein tozu takviyelerinin verimliliğinin arttırılması ve metabolizmanın sağlığının korunması için protein tozlarının besin takviyesi olarak kullanılması gerekir. Diğer bir deyişle bir kişi günlük protein ihtiyacının tamamını bu supplementlerden karşılamamalıdır. Gün içerisinde sağlıklı bir şekilde beslenmeli ve ortaya çıkan açığı bu takviyelerle telafi etmelidir.

Kişi gün içerisinde peynir, yoğurt, et ve süt gibi temel protein kaynaklarını tüketiyorsa, aldığı protein tozu miktarını azaltmalıdır. Bu besinleri az tükettiği zamanlarda ise daha çok protein tozu kullanmalıdır.

Örneğin; gün içerisinde 4 yumurta, 200 gram yoğurt ve 200 gram tavuk eti tüketen bir kişi doğal gıdalardan; 12 + 20 + 54= 86 gram protein almış olur. Bu kişinin 80 kg ağırlığında ve aktivite seviyesi yüksek olduğu düşünülürse protein ihtiyacının 120 – 160 gram arasında olduğu kabul edilir. Bu durumda protein tozlarından alınması gereken protein miktarı 34 ile 76 gram aralığında olmalıdır.

Protein Tozu Nasıl Kullanılır?

Protein tozlarının ne zaman ve nasıl kullanılacağı kişinin amaçlarına göre değişiklik gösterebilir. Genelleme yapmak gerekirse protein tozları antrenmanlar öncesinde, sırasında ve sonrasında kullanılır. Fakat kahvaltıda veya yatmadan önce kullanılan protein tozları da bulunmaktadır.

Whey proteini antrenman sonrasında maksimum verim sağlarken, kazein proteininin; özellikle yatmadan önce tüketildiğinde protein sentezini arttırdığı bilinmektedir. Soya proteini için ise belli bir zaman dilimini bulunmaz. Protein tozlarının ne zaman kullanılacağı protein tozlarının sindirilme hızı ve kişinin protein sentezleme kapasitesine göre değişiklik gösterebilir.

Whey ve soya protein tozu kullanımı ile ilgili genel olarak şu çıkarımlar yapılabilir:

  • Antrenman sonrası kullanılan protein tozları vücuda ve kas gelişimine maksimum fayda sağlar. Antrenmanlar sonrası kaslar sünger gibidir ve vücuda alınan tüm besinleri çeker. Bu nedenle egzersiz yapılmasının ardından protein tozu tüketilirse kaslar hızlı bir şekilde bu besinleri çeker ve iyileşme süreci hızlanır.
  • Kasların beslenmeye ihtiyaç duyduğu zamanlardan biri de sabah uyanıldığı zamanlardır. Vücut sabah tüketilen besinleri doğrudan çeker ve gece boyunca katabolik sürece giren yani kasları parçalamaya başlayan vücut proteinle karşılaştığında kasları onarmaya başlar.
  • Egzersizlerden önce protein tozu kullanılırsa, kişi antrenmanlar sırasında ihtiyacı olan protein sentezi hızını yakalayabilir. Enerjisi artar, kaslarının dayanıklılığı fazlalaşır ve yoğun egzersizler sırasında kasları daha az zarar görür. Bu nedenle protein tozlarının antrenmanlardan önce tüketilmesi de önerilmektedir. Ancak zamanlama yine önemlidir.
  • Protein tozları egzersize başlanmadan 30-40 dakika önce alınmalıdır, çünkü vücuda girdikten sonra emilime hazır hale gelmeleri ve amino asitlere ayrıştırılabilmeleri için bir süre gerekir. Antrenmandan 5 dakika önce tüketilen protein tozlarının gerekli enerjiyi hemen sağlayacağı düşünülmemelidir.

Kazein protein tozu kullanımı ile ilgili genel olarak şu çıkarım yapılabilir;

Kazein protein tozu çok yavaş sindirilmektedir. Gün içerisinde antrenman düzenini adapte edilmesi bu nedenle oldukça zordur. Kazein kullanımı için en doğru zamanın gece yatmadan önce olduğu kabul edilmektedir. Neden derseniz?

Kazein proteini tüketildiği zaman gece boyunca protein sentezi devam eder. Diğer bir deyişle kaslar onarılır, beslenir, kay kayıpları azalır ve kişinin vücut dayanıklılığı artar. Gün içerisinde daha enerjik olur ve atletik performansında da hissedilir bir artış yaşanır. 

Dikkat!

Gerçekçi olmayan iddialarda piyasaya sürülen protein tozu ürünlerinin tercih edilmemesi gerekir. Protein tozları tek başlarına değişime neden olan besin takviyeleri değildir.

Spor yapmıyorsanız, gün içerisinde hareket etmeyip sadece protein tozları kullanıyorsanız kilo almaktan ve fazla protein tozu kullanımına bağlı ortaya çıkan yan etkileri yaşamaktan öte bir değişim yaşayamazsınız.

Kullanacağınız takviyeleri iyice araştırın, üretici firmayı inceleyip ihtiyaçlarınıza en uygun protein tozu supplement ürününü tercih edin.

Protein Tozu Kullanımı – Protein Tozu Nasıl Kullanılır?
5 Kullanıcılar (3 Oy)
Değerlendirme

(3 Oy)

Değerlendirmede bulunun.

Yorum Yaz

Tüm Yorumlar

Eposta adresiniz yayınlanmayacaktır ve bilgileriniz 3. kişilerle paylaşılmayacaktır. * Yıldızlı alanların doldurulması zorunludur. *

Protein Tozu Kullanımı – Protein Tozu Nasıl Kullanılır? – IngilizceTurkce.Gen.Tr