seo dersleri

L Carnitine (L Karnitin) Nedir, Ne işe Yarar, Zararları Var Mı?

Atletlerin, vücut geliştirme sporu yapanların ve kilo verme sürecine giren kişilerin ilgi odağı olan L’carnitine sayısız faydasıyla ön plana çıkan önemli bir amino asittir.

Vücut tarafından doğal yollarla üretilebildiği için temel olmayan amino asit grubunda yer alan l’carnitine ile ilgili hazırladığımız bu yazımızda tüm soru işaretlerinizi azaltmayı hedefliyoruz. “L Karnitin nedir?”, “L Karnitin ne işe yarar?”, “L Karnitin zayıflatır mı?” gibi soruların yanıtlarını tüm detayları ile öğrenmeye hazırsanız; başlıyoruz.

L Carnitine (L Karnitin) Nedir?

L Carnitine; karaciğer  ve böbreklerde sentezlenen; beyin, kalp ve kaslar başta olmak üzere vücudun genelinde depolanan; başlıca görevi hücrelerdeki mitokondriye enerji üretimi için yağ asitlerini taşımak olan esansiyel olmayan amino asit türüdür.

Sağlık sorunu yaşamayan insanlar; vücutları için gerekli olan l’carnitine amino asidini üretebilirler. Ancak genetik hastalıkları, böbrek ve karaciğer rahatsızlıkları olan kişiler yaşları ilerledikçe daha az l’carnitine üretmeye başlarlar.

Yeterli derecede l’carnitine üretemeyen kişiler kronik yorgunluk, kaslarda güçsüzlük, yağlanma ve zihinsel yavaşlama gibi sorunlarla karşılaşırlar. L carnitine gereksinimini arttıran tek unsur hastalıklar değildir; spor yapan ve ağır antrenmanlar gerçekleştiren kişilerin de l’carnitine ihtiyaçları artmaktadır.

L’carnitine eksikliği ile birlikte ortaya çıkan sorunları azaltmak ya da yoğun antrenmanlar sonucu artan enerji ihtiyacını karşılamak isteyen kişilerin vücutlarına ek yollarla l’carnitine amino asidini almaları gerekir. L’carnitine besinler ya da takviyeler yoluyla alınabilir.

L’carnitine amino asidini bu denli önemli kılan temel husus bu amino asidin vücuttaki işlevleridir.

L Carnitine (L Karnitin) Ne işe Yarar?

Carnitine amino asidinin metabolizma için kritik süreçlerde görev aldığı ve birçok alanda metabolizma sağlığını iyileştirdiği bilinmektedir. “L Karnitin ne işe yarar?” sorusunun yanıtları da bu doğrultuda oldukça çeşitlidir.

  • L’carnitine yoğun fiziksel aktiviteler sonrası kasların iyileşme süresini kısaltır. Böylece vücut geliştiren kişiler kas ağrıları nedeniyle antrenmanlarına uzun süreli ara vermek zorunda kalmazlar. Böylece antrenmansız zamanların en büyük sorunu olan kas erime süreci es geçilir ve kişi kaldığı yerden antrenmanlarına yüksek enerjili bir şekilde geri dönebilir.
  • L’carnitine antrenmanlar sırasında performansın artmasını sağlar. L’carnitine seviyesi arttıkça antrenmanlar sırasında oluşan kas ağrıları azalır, kaslar daha az hasar görür ve yorgunluk hissini arttıran laktik asit üretimi azalır. Kaslarda hidrojen birikiminin miktarını da düşüren l carnitine yoğun egzersizlerin dahi kolay bir şekilde yapılmasını mümkün hale getirir. Böylece kişi aynı eforu harcayarak her zamankinden daha yoğun antrenmanlar geçirebilir.
  • L’carnitine; özellikle uzun zincirli yağ asitlerinin hücrelerdeki enerji üretiminden sorumlu birimlere; yani mitokondrilere taşınmasını sağlar. Mitokondrilere ulaşan yağ asitleri enerji üretiminde yakıt olarak kullanılır. Üstelik karnitin amino asidinin yağları yakıp enerji üretilmesini sağlaması için illa ki spor yapılması da gerekmez. Fakat yoğun egzersizler esnasında yağ yakıcı etkisinin arttığı bilinmektedir.
  • İskoçya’da yapılan incelemeler sonucunda L’carnitine amino asidinin kandaki şeker oranının yükselmesini engellediği ortaya çıkarılmıştır. Bu nedenle antrenman sonrasında l’carnitine kullanımı bir nebze daha önem kazanmaktadır. Kandaki şekeri düzenleyici etkisi olması Tip II Diyabet hastalarının karnitin takviyesi kullanma isteklerini arttırsa da doktorlara danışılmadan karnitin dahil olmak üzere hiçbir takviye kullanılmamalıdır.

L Carnitine (L Karnitin) Faydaları Nelerdir?

L’Carnitine Metabolik Stresi Azaltır: Egzersiz yapmak genel sağlık için çok faydalı olsa da hücrelerde amonyak birikimine neden olan metabolik strese yol açabilir. Yapılan araştırmaların sonuçlarında karnitin seviyesinin yükselmesiyle metabolik stresin azaldığı tespit edilmiştir.

2008 yılında Uluslararası Spor Beslenmesi ve Egzersiz Metabolizması Dergisi’nde yayımlanan araştırma sonuçlarına göre her gün 2 gr karnitin takviyesi alan kişilerde egzersizler nedeniyle oluşan metabolik stresin azaldığı verileri açıklanmıştır.

L’Carnitine Enerji Verir ve Yağ Yakıcı Özelliğe Sahiptir: Karnitin amino asidinin hücrelerdeki mitokondrilere yağ asitlerini taşıdığından ve enerji üretiminde yağların kullanılmasını sağladığından daha önce bahsetmiştik.

Yağ asitlerinden enerji üretilmesine yol açan; yağ yakma sürecini hızlandıran üstelik tüm bu fonksiyonlarının yanında kasları da koruyan l’carnitine, kilo vermek isteyen kişilerin mücadelelerini de kolaylaştırmaktadır.

Hazır yeri gelmişken… 

L’carnitine faydaları hakkında bilgi aktarmaya kısa bir ara verip “L’carnitine zayıflatır mı?” sorusuna odaklanacağız.

L Carnitine (L Karnitin) Zayıflatır Mı?

L’carnitine amino asidinin yağları enerjiye dönüştürdüğünü belirttik. Normal şartlarda beslenmesine dikkat eden ve düzenli egzersiz yapan kişiler karnitinin yağ yakıcı faydalarını görebilirler. Yapılan bilimsel araştırmalar da l’karnitinin zayıflatma sürecinde etkili olduğunu ortaya çıkarmıştır. Ancak l’carnitine etkileri zayıflama için tek başına yeterli değildir.

Karnitin de dahil olmak üzere hiçbir amino asit, hiçbir gıda ya da hiçbir takviye tek başına zayıflatmaz. Önemli olan düzenli beslenmek ve egzersizlerin sürekliliğini sağlamaktır. L’carnitine yağ yakıcı özelliktedir, enerji seviyesini yükseltir, metabolizmayı hızlandırır ama tek başına zayıflatmaz.

Karnitin ve zayıflama süreci arasındaki bağlantıyı daha doğru bir şekilde oluşturmak gerekirse; karnitin takviyelerinin yağ yakma kapasitesini arttırdığı söylenebilir.

L’Carnitine Kalp Sağlığını İyileştirir!

L’carnitine; kalpte, beyinde ve kaslarda depolanır. Bu söylemden yola çıkarak karnitinin kalp sağlığını iyileştirdiği sonucuna varmak zor olmayacaktır. Kalbin gereksinim duyduğu metabolik enerjinin %70’i yağ asitleri tarafından sağlanır. L’carnitine ise yağ asitlerini hücrelere taşır.

L’Carnitine Beyin Fonksiyonlarını İyileştirir!

Kimyasal özelliği gereği karnitin beyin hücrelerine kolaylıkla iletilebilir. Yağ metabolizmasına katkısı bir yana karnitinin asetilkolin adlı nörotransmitterin üretimini arttırdığı da bilinmektedir.

L carnitine faydaları üzerinde yapılan araştırmalar sonucunda bu amino asidinin hafızayı güçlendirdiği ortaya çıkarılmıştır.

L’Carnitine Kronik Yorgunluğu Azaltır!

Kilo verme sürecini hızlandıran, kalp sağlığına iyi gelen ve birçok faydası olduğu ispatlanan karnitinin yorgunluğu azalttığı da bilinmektedir. Bu özelliği kanser tedavisi gören ve böbrek hastalıkları olan kişilerin karnitin takviyesi kullanmalarının önerilmesine sebep olmaktadır.

L’Carnitine Depresyon Belirtilerini Azaltır!

Enerji veren karnitin amino asidinin ilerleyen yaşa bağlı depresyon belirtilerini azalttığı, yapılan araştırmalar sonucunda ortaya çıkarılmıştır. Aynı zamanda Alzheimer hastalığı olan kişilerin tedavisinde karnitin takviyelerinin kullanılmasının olumlu sonuçları olacağı düşünülmektedir. Yaşlı hastalarda hafızayı güçlendirmesi bu savların temelini oluşturmaktadır.

Saydığımız faydaların haricinde, karnitin takviyelerinin;

  • Sperm hareketliliğini arttırdığı,
  • Kandaki şeker oranını düzenlediği,
  • Uyku kalitesini arttırdığı,
  • Böbrek fonksiyonlarını iyileştirdiği,
  • Bağışıklık sistemini güçlendirdiği,
  • Karaciğer sağlığına iyi geldiği,
  • Tiroit bezlerinin aşırı çalışmasını baskıladığı kabul edilmektedir.

L Carnitine (L Karnitin) Zararları Var Mı?

L carnitine zararları; bu takviyelerin nasıl kullanıldığına bağlı olarak ortaya çıkabilir. Doğru kullanılan ve doz aşımı yapılmayan karnitin takviyelerinin kullanıcıları için ciddi zararları yoktur.

Kusma, ishal, vücut kokusu, karın ağrısı, uyumakta zorlanma, kan basıncının artması, iştahsızlık ve kas güçsüzlüğü gibi yan etkiler oluşabilir. Bu etkiler geçicidir ve genellikle kişiler bu şikayetlerden kısa sürede kurtulabilir.

Dikkat!

  • Karnitin takviyesi kullanmayı düşünen kolesterol hastalarının dikkatli olması önerilmektedir. Kolesterol sorunları yaşayan kişilerin karnitin kullanmalarının damarlarda plak oluşumuna neden olabileceği ve böylece kan akışının engellenme riskinin olduğu kabul edilmektedir.
  • Kolesterol hastaları haricinde; hamile kadınların ve çocukların karnitin kullanımlarında dikkatli olmaları gerekmektedir. Doktorlara danışılmadan karnitin takviyesi kullanılmamalıdır.
  • Karaciğer, diyabet, böbrek ve kalp hastalıkları olan kişilerin karnitin takviyelerini kullanmadan önce doktorlarıyla görüşmeleri gerekir. Karnitin düzenli olarak kullanılan ilaçların etkisini değiştirebilir, temkinli olunması önemlidir.

L Carnitine (L Karnitin) Nedir, Ne işe Yarar, Zararları Var Mı?
5 Kullanıcılar (3 Oy)
Değerlendirme

(3 Oy)

Değerlendirmede bulunun.

Yorum Yaz

Tüm Yorumlar

Eposta adresiniz yayınlanmayacaktır ve bilgileriniz 3. kişilerle paylaşılmayacaktır. * Yıldızlı alanların doldurulması zorunludur. *

L Carnitine (L Karnitin) Nedir, Ne işe Yarar, Zararları Var Mı? | IngilizceTurkce.Gen.Tr