seo dersleri

CLA Nedir, Ne işe Yarar, Zararları Var Mı ve Nasıl Kullanılır?

“Konjuge Linoleik Asit” yani CLA, kilo vermek isteyen kişilerin mucizevi sırlarından biridir. Et ve süt ürünlerinde bulunan CLA, takviye olarak da temin edilebilmektedir. Kilo verme sürecini hızlandıran, kas kitlesini koruyan ve bağışıklık sistemini güçlendiren bir yağ asidi olarak CLA; kilo verme ile ilgili yöntemleri alt üst etmekte ve vücuttaki yağ oranının azalmasına sebep olmaktadır.

CLA’nın yağ asidi olmasına rağmen yağ yakıcı özelliğinin bulunması, CLA takviyeleri hakkında merak edilenleri de arttırmaktadır. Çağımızın hareketsizlik sorunu ve yol açtığı fazla kilo problemi nedeniyle son dönemde giderek popülerleşen CLA ilgili merak ettiğiniz tüm detayları yazımızın devamında öğrenebilirsiniz.

CLA Nedir?

Vücut tarafından üretilemeyen, bu nedenle besinler veya takviyeler aracılığı ile alınması gereken; kas kaybını engelleyip vücut yağlarını yakma özelliğine sahip olan esansiyel yağ asidi olarak tanımlanabilir.

Besinlerle CLA depolarını doldurmak maliyetli ve zahmetlidir. Üstelik vücut için gerekli olan miktarı temin edebilmek için yemek porsiyonlarının arttırılması gerekir. Bu nedenle CLA takviyeleri hayat kolaylaştıran ve kilo alınmasını engelleyen bir çözüm olarak ön plana çıkmaktadır.

CLA 1980’li yılların sonunda Wisconsin Üniversitesi Gıda Mikrobiyolojisi ve Toksikolojisi Bölümü öğretim üyesi olan Michael W. Pariza’nın hamburgerdeki kanser etkilerini azaltan bir unsuru fark etmesiyle birlikte gündeme gelmiştir.

Fareler üzerinde yapılan deneyler sonucunda bu gizemli unsurun Konjuge Lineoleik Asit olduğu tespit edilmiştir. Bu keşiften sonra CLA detaylı olarak incelenmiş, farklı araştırma sonuçlarına ulaşılmış; ancak ortak görüş CLA’nın yağ yakıcı özellikte olduğu doğrultusunda oluşmuştur.

CLA Ne işe Yarar?

CLA yağ yakıcı özelliğe sahiptir. Bunu nasıl mümkün hale getirdiğini açıklamamız gerekirse şu şekilde ilerleyebiliriz;

CLA bazal metabolizmayı hızlandırarak yağların azalmasını sağlar. Diğer bir deyişle tüketilen gıdaların yağa değil enerjiye döndürülmesiyle görevlidir. CLA vücut ağırlığını azaltmaz, yağ hücrelerinin genişlemesini ve büyümesini engeller. Böylelikle vücuttaki yağların kaslara oranını değiştirerek vücudun fitleşmesini sağlar.

Yağ yakıcı özelliğe sahip olan CLA, aynı zamanda kas büyümesini de tetiklemektedir. Bazal metabolizma hızını arttıran ve vücuttaki yağ yüzdesini azaltan CLA, kas dokusunun korunmasını ve yağsız kas dokusunun şekillenmesini sağlar.

CLA faydaları bu saydıklarımızla da sınırlı değildir. Temel görevi metabolizmayı hızlandırmak ve yağ yakımını sağlamak olsa da CLA’nın kan basıncını ve glikoz seviyesini düşürüp insülin direncini yıktığı bilinmektedir. Kalp damar hastalıklarının oluşumunu da engelleyen bu temel yağ asidi kötü kolesterolü azaltmaktadır.

CLA’nın diğer bir faydası ve işlevi bağışıklık sistemini güçlendirmesidir. Sağlıklı beslenip düzenli egzersiz yapan kişilerin vücutları yorulur, oksidatiff stres başlar fakat CLA kullanılırsa bağışıklık sistemi güçlenir ve hastalıklara yakalanma riski düşer. Yapılan araştırmalar CLA’nın bağışıklık sistemini katabolik etkiden koruduğunu ortaya koymaktadır. 

CLA ve L Carnitine Farkı

CLA temel yağ asitleri arasında yer alırken; L Carnitine koşullu temel amino asit grubunda bulunur. Diğer bir deyişle normal şartlarda vücut karnitin ihtiyacını kendisi karşılayabilirken, CLA’yı besin ya da takviyelerle vücuduna almak zorundadır.

CLA yağ yakar ve yağsız kas kitlesi oluşumunu destekler. Karnitin hücrelerdeki mitokondriye yağ asitlerini taşır, yağ yakımında CLA’ya göre daha az etkilidir.

CLA’nın anti inflamatuar etkisi bulunurken, L Carnitine amino asidinin böyle bir etkisi yoktur.

Cla ve karnitin birlikte kullanımı konusu yağ oranını azaltmak isteyen kişiler tarafından çok merak edilmektedir. Kısaca yanıt vermek gerekirse; bu iki supplement birlikte çok başarılı sonuçlar doğurabilir.

L’carnitine enerji seviyesini yükselterek daha uzun süre antrenman yapılmasını mümkün hale getirirken CLA yağ depolarını eritir. Her iki supplementi kullanarak en verimli sonuçları almak için doz önerileri mutlaka dikkate alınmalı ve kullanmadan önce doktor görüşlerine başvurulmalıdır.

CLA Zayıflatır Mı?

CLA tek başına zayıflatan ve kişinin kilo kaybına sebep olan bir yağ asidi değildir. Bu asit vücuttaki yağ oranını azaltır ve yağsız kas dokusu oluşumunu tetikler. Kilo vermeye yardımcı olduğu düşünülse de Uluslararası Medikal Araştırma Dergisi’nde yayımlanan bir çalışma sonucu CLA’nın zayıflamaya doğrudan etkili olduğunu düşünenleri şaşırtmıştır.

CLA takviyesi ve PLACEBO ilaç verilen denekler arasında verilen kilolar incelenmiştir. Araştırma sonucunda CLA kullananların diğerlerinden yalnızca 680 gram daha fazla verdikleri tespit edilmiştir. Bu açıdan yaklaşıldığında salt CLA takviyesi tüketerek kilo vermeyi bekleyenlerin gerçekçi bir tavır takınmadıkları sonucuna varılabilir. 

CLA Hangi Besinlerde Bulunur?

CLA’nın hayvansal gıdalarda ve süt ürünlerinde bulunduğu bilinmektedir. Dana eti, yağlı süt, kuzu eti, peynir, tereyağı, yoğurt, süt, dondurma, tavuk, yumurta, domuz eti, ayçiçek yağı, somon balığı ve hindistancevizi yağı CLA içeren besinlere örnek olarak gösterilebilir.

CLA Zararları Var Mı?

CLA takviyeleri zaman zaman mide ağrısı, mide bulantısı, ishal ve yorgunluk gibi yan etkilere neden olabilir. Aynı zamanda insülin direncini daha kötü hale getirdikleri durumların varlığı bilinmektedir. Karaciğer hastalıkları olanların, çocukların ve hamile veya emzirme dönemindeki kadınların CLA takviyeleri kullanmaları önerilmemektedir.

Düzenli olarak medikal ilaç kullanan kişilerin CLA takviyesi almadan mutlaka doktor kontrollerine gitmeleri gerekir. CLA takviyeleri düzenli olarak kullanılan ilaçlarla tepkimeye girebilir ve etkilerini değiştirebilir. Özellikle yüksek tansiyon, kan inceltici ve ruhsal bozukluk ilaçları ile etkileşime geçme ihtimali yüksektir.

CLA Nasıl Kullanılır?

CLA kullanımı da diğer tüm takviyelerde olduğu gibi dikkatli bir şekilde planlanmalıdır.

Vücut yağlarının azalmasını isteyen obezite hastalarının her gün 1,8 ile 7 gram arasında CLA takviyesi kullanmaları önerilir. Ancak 3,4 gramın üstündeki kullanımlarda CLA’nın etkisinin çok fazla değişmediği de bilinmektedir. 3,4 gramlık CLA dozu, en uygun doz olarak kabul edilmektedir.

CLA’nın etkileri kişiden kişiye değişebilir. Kişilerin yaşları, hareket düzeyleri, cinsiyetleri ve sağlık geçmişleri CLA’nın etkilerinin farklılaşmasına yol açabilir. Bu takviyenin verimliliğini arttırmak isteyen kişilerin protein içeren besinlerle birlikte CLA tüketmeleri önerilir.

Sonuç olarak CLA’nın vücut için önemi göz önünde bulundurulduğunda bu yağ asidinin vücut sağlığı için olmazsa olmazlar arasında yer aldığı çıkarımı hatalı olmayacaktır. CLA’nın eksik olması durumunda kişilerin özellikle karın bölgelerinde biriken yağlar nedeniyle sağlık durumlarının bozulduğu gerçeği  de göz ardı edilmemelidir.

CLA Nedir, Ne işe Yarar, Zararları Var Mı ve Nasıl Kullanılır?
5 Kullanıcılar (2 Oy)
Değerlendirme

(2 Oy)

Değerlendirmede bulunun.

Yorum Yaz

Tüm Yorumlar

Eposta adresiniz yayınlanmayacaktır ve bilgileriniz 3. kişilerle paylaşılmayacaktır. * Yıldızlı alanların doldurulması zorunludur. *

CLA Nedir, Ne işe Yarar, Zararları Var Mı ve Nasıl Kullanılır? | IngilizceTurkce.Gen.Tr