seo dersleri

BCAA Kullanımı – BCAA Nasıl Kullanılır?

Lösin, izolösin ve valin temel amino asitlerini bir arada içeren BCAA yani Dallara Ayrılmış Amino Asit Zinciri takviyesi; sporcuların performansını arttırır, antrenman sonrası kas yorgunluğunu azaltır, enerji verir, kas gelişim sürecini destekler ve protein sentezini hızlandırıp kas kaybının önüne geçer.

Metabolizma sağlığını genel olarak iyileştiren ve aynı zamanda sporcuların yağsız kas kitlesini arttıran BCAA’lar doğru kullanıldığında sporcuların fiziksel gelişimine büyük katkı sağlar.

Bu yazımızda “BCAA nasıl kullanılır?” ve “BCAA ne zaman kullanılır?” gibi en çok merak edilen soruların yanıtlarını vereceğiz. Siz de bir an önce forma girmek, kas kitlenizi çoğaltmak ve antrenman sonrasında kas yorgunluğunuzu hafifletmek istiyorsanız önerilerimizi mutlaka dikkate almalısınız.

BCAA Kullanımı

BCAA takviyelerinin kullanım zamanları, sporculara sağladığı faydaları değiştirebilir. Bu nedenle antrenman öncesi, sırası ve sonrasında kullanıldıklarında nasıl bir etkiye sahip olduklarını ayrı ayrı detaylandıracağız. Ama öncelikle uyandıktan hemen sonra BCAA kullanımı ile ilgili kısa bir bilgi vermek istiyoruz. 

  • Uyandıktan Sonra BCAA kullanımı 

Uyandığınız zaman vücudunuz çoktan kasları eritmeye başlamıştır!

Vücut, gece boyunca ihtiyacı olan enerjiyi ve besinleri kaslardan elde etmeye çalışır. Eğer kas yapmak istiyorsanız uyandıktan hemen sonra 5-10 g BCAA takviyesi alabilirsiniz. Böylece enerjiniz yükselir, açlığınız azalır ve vücudunuzun kaslara karşı başlattığı savaşı durdurabilirsiniz.

Gece boyunca yavaşlayan metabolizma sabah uyandıktan sonra hızlanır ve vücudun gerek duyduğu yakıtı BCAA’lar karşılayabilir. Aslına bakarsanız günün en önemli öğünü kahvaltıdır söyleminin temeli de uyanan vücudun gereksinimlerin fazla olmasıdır. 

  • Antrenmanlardan Önce, Sonra ve Antrenman Sırasında BCAA Kullanımı 

Antrenmanlardan önce ve sonra beslenme önemlidir. Vücudun enerji toplaması ve yoğun egzersizlere dayanabilmesi için ne yediğinize dikkat etmeniz gerekir.

Yapılan araştırmalar sonucunda egzersiz sırasında kas dokularındaki amino asit seviyelerinin azaldığı tespit edilmiştir. Egzersiz sırasında azalan amino asit miktarı nedeniyle kas yorgunluğunun arttığı, enerjinin azaldığı ve vücut dayanıklılığının ciddi şekilde düştüğü bilinmektedir.

Yeterli amino asit stoku bulunmayan sporcuların egzersiz yaptıkları zamanlarda kas dokularının azaldığı ortaya çıkarılmıştır. Egzersizlerden önce, sonra ya da egzersiz sırasında alınan BCAA takviyeleri ile kaslarda sentezlenen amino asit miktarı çoğaltılabilir. Böylece performans, kas gelişimi ve dayanıklılık arttırılmış olur. Üstelik kasların iyileşme hızı da arttığı için antrenmanlara geri dönüş süresi de kısalır. 

  • Antrenmandan Önce BCAA Kullanımı 

Antrenmanlardan önce vücudun ihtiyaç duyduğu besinleri alırsanız, antrenman sırasında harcayacağınız enerjiyi de elde etmiş olursunuz. Antrenman öncesi 5-10 gram BCAA kullanarak ihtiyacınız olan enerjiye ve dayanıklılığa sahip olabilirsiniz.

Aç karnına BCAA takviyesi kullanımı çok önerilmese de etkisinin maksimum düzeyde yaşanabilmesi için aç karnına alınması gerekmektedir.

  • Antrenman Sırasında BCAA Kullanımı 

Antrenman sırasında kendinizi, kaslarınızı zorluyorsunuz. Enerjiniz düşüyor ve vücudunuz ihtiyaç duyduğu enerjiyi temin etmek için kaslardaki amino asit depolarını harcamaya başlıyor. Daha çabuk yoruluyorsunuz, kaslarınızda ağrı oluşuyor, antrenmanların şiddetine bağlı olarak kaslarınız parçalanıyor.

Kas gelişimi sağlamak bir yana katabolik sürece giriyorsunuz. Bu saydıklarımızı tam tersine çevirmek isterseniz antrenmanlar sırasında BCAA takviyesi kullanmalısınız.

Antrenmanlar sırasında BCAA kullanırsanız, amino asitler hemen kaslara ulaştığı için kaslar beslenmeye başlar, vücut direnci artar; daha uzun süre antrenman yapabilirsiniz ve kas gelişiminizi desteklersiniz. Antrenmanların en yoğun kısmına geçmeden 15-20 gram BCAA kullanarak, antrenman verimliliğinizi maksimum düzeye taşıyabilirsiniz.

  • Antrenman Sonrasında BCAA Kullanımı

Vücut 7 gün 24 saat çalışan bir makinedir. Antrenman sonrası süreçte BCAA kullanan sporcuların kas onarımları hızlandığı için daha çabuk iyileştikleri ve kas yapımlarının egzersiz sonrası da devam ettiği bilinmektedir. Bunu daha net anlayabilmek için BCAA’ların temel fonksiyonlarına değinmemiz gerekebilir.

BCAA’lar protein sentezini arttıran ve kas erimesini engelleyen takviyelerdir. Antrenman sonrası vücudun kasları eritmesini protein sentezini sağlayarak engellerler. Protein sentezi fazlalaşınca vücudun kasları eritmesine gerek kalmaz ve antrenmanlardan alınan verim doğrudan artar.

BCAA Nasıl Kullanılır?

“BCAA ne zaman kullanılmalı?” sorusuna verilecek net bir yanıt bulunmaz. Kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda BCAA kullanım zamanları farklılaşabilir. Ancak antrenman öncesi, sırası ve sonrasında alınan BCAA takviyelerinin etkilerinin yüksek olduğunun da bilinmesi gerekir.

BCAA takviyeleri tablet ya da toz şeklinde satılmaktadır. Spor yapanlar kana daha rahat karışması için toz şeklinde üretilen BCAA takviyelerini daha fazla tercih etmektedir. Taze sıkılmış meyve suyuna ya da suya karıştırılarak hazırlanan BCAA’lar sporcuların gereksinimlerine yanıt vermektedir.

Her ne kadar yazımızda BCAA’ların kullanım miktarı ile ilgili genel bilgiler vermiş olsak da takviyelerin üzerinde yazan kullanım dozajlarının mutlaka dikkate alınması gerektiğini hatırlatmak istiyoruz. Her takviyenin kullanım talimatı farklı olabilir, ihtiyaçlar doğrultusunda uygun doz seçilmelidir.

Hızlı kas yapmak ya da amaçlara daha çabuk ulaşmak için gereğinden fazla BCAA takviyesi alınmamalıdır. Bu tutum vücuttaki amino asit havuzunun dengesini bozabilir ve fazla amino asit alımı sporcularda fiziksel ya da psikolojik sorunlara neden olabilir. Bu nedenle tedbirli olunması ve kullanım talimatlarına uyularak BCAA takviyesi alınması gerekir.

BCAA Kullanımı – BCAA Nasıl Kullanılır?
5 Kullanıcılar (3 Oy)
Değerlendirme

(3 Oy)

Değerlendirmede bulunun.

Yorum Yaz

Tüm Yorumlar

Eposta adresiniz yayınlanmayacaktır ve bilgileriniz 3. kişilerle paylaşılmayacaktır. * Yıldızlı alanların doldurulması zorunludur. *

BCAA Kullanımı – BCAA Nasıl Kullanılır? – IngilizceTurkce.Gen.Tr